Fit op school
"Vroeg begonnen is HELEMAAL gewonnen!"
Dit artikel werd geschreven door Koen De Witte van het KPNI Center en verscheen eerder in het magazine Bliss.
De hersenen en het lichaam van onze kinderen voorbereiden voor de examens of proefwerken begint vroeger dan enkele weken voor deze stresserende periode. De ideale start begint eigenlijk al in het derde trimester van de zwangerschap en de eerste levensjaren van het kind, omdat deze fase cruciaal is voor de neurocognitieve ontwikkeling van onze kinderen.
Oei, is het nu dan al te laat? Nee, gelukkig niet. Aan de hand van enkele basisinterventies binnen de klinische psycho-neuro-immunologie leg ik jullie praktischuit hoe we onze en de hersenstofwisseling van onze kinderen weer correct kunnen laten functioneren. Hierbij ga ik uit van drie (grote) pijlers: de kracht van voeding, bewegingsinterventies en lichtinterventies.
Voeding
Steeds meer onderzoek toont aan dat uitgebalanceerde voeding enorm belangrijk is voor onze hersenen om zo onze concentratie en geestelijke inspanningen en weerbaarheid te stimuleren. In de eerste plaats zou onze aandacht moeten uitgaan naar de omega 3 vetzuren en zeker de verhouding tussen omega 3 en omega 6 vetzuren. Want steeds meer zien we dat de verhouding van omega 6 ten opzichte van omega 3 vetzuren scheef loopt. De normale verhouding van omega 6 en omega 3 zou maximaal 5:1 mogen zijn, maar deze is nu al 20:1 tot 25:1. Dit lokt ontstekingen uit en is nefast voor onze hersenstofwisseling. Het is dus belangrijk om dagelijks een te hoge inname van omega 6 of linolzuur te beperken en omega 3 en dan voornamelijk DHA te verhogen. Dus, verminder de consumptie van plantaardige oliën of linolzuur (chips, gefrituurde voeding, margarines, gebak, cake, ontbijtgranen, …), kant en klaar maaltijden en zoogdierenvlees en eet meer omega 3 vetzuren uit vis, schelpdieren, algen, zeewier, … . Vermijd daarnaast zeker ook een teveel aan suiker, light producten en fructose extracten en dan voornamelijk de vaak in voeding toegevoegde glucose- fructose stroop of maïsstroop. Deze zijn ook sterk inflammatoir en overconsumptie leidt vaak tot een laaggradige ontsteking met vermoeidheidsdipjes en concentratieverlies als gevolg.
Het is voor onze schoolgaande kinderen uiteraard ook belangrijk om voldoende gevarieerd en gezond te eten zodat ze de juiste mineralen en vitamines binnenkrijgen via groenten en fruit. Zo zien we onder andere dat het volledige complex van B vitaminen een cruciale rol speelt bij veel hersenprocessen en de aanmaak van (rustgevende) neurotransmitters. Niet enkel de vitaminen zijn hier van belang. De rol van mineralen als hersennutriënten mag zeker niet onderschat worden. Een voldoende gehalte aan jodium (zeewier, schelpdieren, algen, …), ijzer (vis, gevogelte en noten), selenium (vis en schelpdieren) en magnesium (donkere bladgroenten, noten, appels, …) zijn dus ook noodzakelijk voor onze concentratie en geheugen. Zeker de rol van magnesium mag in examen periodes niet onderschat worden, omdat stress op zich veel energie vraagt en zo de magnesium voorraad sneller opraakt wat nefast is voor de doorbloeding naar de hersenen en hun concentratie.
"Een korte fysische prikkel na 45min. zitten op de schoolbanken, maakt een enorm verschil in de energie verdeling naar hun hersenen en concentratie."
Beweging
Belgische kinderen bewegen te weinig, is de spijtige conclusie uit meerdere studies. We zien zelfs een gevaarlijke evolutie van meer (‘foute’) voedselinname en minder beweging. Deze sedentaire leefstijl leidt ook tot een chronische laaggradige ontsteking en diverse ziektebeelden op latere leeftijd (diabetes type II, metabool syndroom, cardiovasculaire ziektebeelden, …). Een tekort aan beweging heeft ook een grote impact op onze schoolgaande kinderen. Zo zien we dat kinderen die voldoende bewegen, zich duidelijk algemeen fitter voelen en ook beter presteren op school. Wat is voldoende beweging? Motiveer alvast je kinderen om te sporten en te bewegen. Binnen de klinische psycho-neuro-immunologie zien we steeds meer de gunstige effecten van regelmatig bewegen en sitting breaks. Een korte fysische prikkel na 45 min. zitten op de schoolbanken, maakt een enorm verschil naar de energie verdeling naar hun hersenen en concentratie. Dus, toon het goede voorbeeld: maak beweging en sporten leuk en prikkel hen om tussen 2 lesuren of blokperiodes regelmatig even kort te gaan bewegen.
Blauw licht
Een te grote of te lange blootstelling aan blauw kunstlicht heeft een grote impact op de hersenen en stress assen van onze schoolgaande kinderen. Kinderen krijgen dit schadelijk blauw kunstlicht voornamelijk binnen via het lichtspectrum van tv toestellen, computers, smartphones en tablets wat leidt tot een verhoogde productie van de stress hormonen cortisol en ACTH. Kinderen die te laat op de avond tv kijken of gamen,kunnen zelfs ’s nachts minder melatonine aanmaken. En het is net dit hormoon dat onze kinderen beter doet slapen en tot rust doet komen. Probeer als ouders dus rekening te houden met goed dag en nachtritme en vermijd blauw kunstlicht de laatste uren voor het slapen. Want het te laat tv kijken of gamen, heeft via de epifyse, een kern in de hersenen, een negatieve impact op hun bioritme, stress assen en concentratie en geheugen.
Koen De Witte
Osteopaat
KPNI therapeut
Inspiratie nodig voor een gezonde lunch, snack of warme maaltijd? Klik op de foto’s hieronder om de recepten te ontdekken.